SEO BE WITH YOU
Optimizarea site-ului pentru motoarele de cautare (SEO – Search Engine Optimisation) pare a fi un proces usor de inteles si urmat. Alegi cateva cuvinte cheie, editezi cateva titluri si subtitluri si pac pac, este gata, sa curga vizitele, corect? In realitate nu este atat de usor.
Multi inteleg principile de baza, dar SEO este un proces in continua schimbare. Vad si aud foarte multi specialisti SEO sau marketeri care omit sa mentioneze ca, desi odata optimizat, un site poate genera venituri pe termen lung, dezavantajul este timpul in care vei ajunge la acel stadiu.
In acest articol mi-am propus sa iti explic ce inseamna SEO si de unde trebuie sa pornesti daca esti la inceput de drum si vrei sa faci SEO pentru afacerea ta.
Ce este SEO
SEO este un acronim pentru Search Engine Optimisation – definitie care a ramas neschimbata. Termenul cuprinde toate strategiile si tehnicile ce au ca obiectiv imbunatatirea vizibilitatii site-ului in rezultatele motoarelor de cautare (SERP – Search Engine Results Pages).
Obiectivul este sa atragi cat mai multe vizite de la persoanele care cauta compania, produsele sau serviciile tale, prin motoarele de cautare ca Google, Yahoo sau Bing.
Ce se schimba in mod constant si face ca SEO sa fie o provocare sunt actualizarile constante pe care principalele motoare de cautare le publica. Mai exact, daca Google decide ca site-urile cu mai multe imagini vor primi o pozitionare mai buna, atunci trebuie sa ne adaptam cat mai repede. Cine se adapteaza cel mai repede castiga teren.
Inainte de a trece la intrebari si raspunsuri, cateva mentiuni:
- o sa adaug si termenii originali din engleza unde este cazul pentru a-ti fi mai usor sa cauti detalii unde simti nevoia sa aprofundezi subiectul;
- motorul de cautare principal in Romania este Google (peste 95% din piata);
- paginile din Google = SERP (Search Engine Results Pages) = clasament, voi folosi termenul de “clasament” pentru a defini rezultatele din Google – ca la fotbal, primul loc este cel mai bun si unde vrem toti sa ajungem.
Acum sa trecem la cele mai frecvente intrebari legate de SEO.
Cum functioneaza SEO
Cel mai important principiu SEO este competitia. Acesta este cel mai important lucru pe care trebuie sa-l retii – competitia. SEO si in general marketing-ul online functioneaza pe baza de competitie. Totul se raporteaza la ce ai in fata-spate-stanga-dreapta.
Cu cat competitorii tai fac o treaba mai buna in promovarea online, cu atat nivelul de competitiei creste si tu va trebui sa te adaptezi pentru ca business-ul tau sa creasca. Poti supravietui si stand cu “capul la cutie”, dar nu-ti vei putea dezvolta business-ul sustenabil.
Un alt lucru important: cum faci cu adevarat SEO. Un site este alcatuit din mai multe pagini (exceptie fac one page-urile despre care o sa vorbim alta data). Ca sa-ti intaresti domeniul unui site (domain authority) trebuie ca fiecare pagina ce alcatuieste site-ul sa fie optimizata cat mai bine.
1x pagina optimizata = 1x putere site
10x pagini optimizate = 10x putere site
Intelegi ideea. Cu cat vei optimiza mai bine fiecare pagina a site-ului, cu atat mai puternic va fi site-ul tau. Unde-s multi puterea creste.
Un al treilea aspect foarte important in SEO – nu conteaza cifra ta de afaceri, numarul de angajati sau culoarea logo-ului tau. Desi vechimea cu care esti activ in mediul online conteaza, un start-up si o companie de 100 milioane de euro cifra de afaceri pornesc cu aceeasi sansa in Google, in prima zi. De aceea SEO is awesome si reprezinta o sansa enorma pentru micile afaceri.
Factorii principali pentru optimizarea unui site:
- relevanta site-ului tau pentru cautarile din Google (search queries);
- optimizarea fiecarei pagini pentru cei mai relevanti termeni (keywords);
- atragerea de referinte prin linkuri (backlinks);
- factori tehnici – viteza de incarcare (page load speed), erori de incarcare a site-ului (loading errors/display errors), etc.
In general, poti sa vezi rezultatelor eforturilor de optimizare odata ce site-ul a fost “vazut” si indexat de Google (crawled and indexed).
Unul dintre cei mai importanti factori in acest moment este calitatea referintelor primite de la alte domenii/site-uri relevante (backlinks).
Atentie! In SEO, nu numarul referintelor primeaza; calitatea este factorul determinant.
Alti factori care prind din ce in ce mai multa importanta sunt indicatorii de performanta si de comportament al vizitatorilor site-ului tau:
- cate vizite primesti (visits) versus celelalte site-uri din domeniul tau de activitate cu care concurezi,
- durata unei vizite pe site (time on site),
- durata unei vizite pe pagina (time on page),
- rata de exit imediata (bounce rate).
Indicatorii cei mai importanti din Google Analytics
Ce inseamna rezultate organice? Care este diferenta intre rezultatele organice si cele platite?
Poate ai mai auzit termenul de “organic search” sau “organic results” sau inca nu stii diferenta intre rezultatele organice si cele platite (paid ads/Adwords).
Rezultatele organice sunt site-urile afisate in functie de calitatea eforturilor SEO si nu tin cont de bugetul tau de promovare. Sunt afisate in functie de revelanta lor pentru termenul cautat iar pozitionarea poate fluctua in functie de activitatea ta si a competitiei.
Ce inseamna Trafic Organic?
Traficul organic reprezinta vizitele pe care le primesti din motoarele de cautare, de la Google. Practic, o persoana care cauta pe google afacerea ta si ajunge pe site-ul tau, face parte din traficul generat organic. Spre deosebire, traficul platit prin Adwords (paid ads) fac parte dintr-o categorie dedicata, trafic platit (paid traffic) si nu influenteaza afisarea in clasamentul Google.
Aceasta este o mentiune importanta si o confuzie generala. Traficul platit, ce vine din Adwords, nu are niciun efect asupra pozitionarii site-ului tau in Google.
Traficul organic si Traficul platit sunt doua lucruri diferite ce nu se influenteaza reciproc, cel putin nu direct.
O alta mentiune importanta este legată de vizitele din Social Media (Facebook, Linkedin, Twitter, etc.). Desi toate linkurile din Social Media au un atribut ”nofollow”, o prezenta buna in retelele de socializare va aduce vizite, adica trafic, pe site-ul tau.
Este bine de inclus in planul de SEO si o prezenta serioasa pe Social Media. Au fost multe zvonuri si teste in ultima perioada ce sustin ca un articol share-uit pe Facebook, de exemplu, poate fi privit mai bine de Google si astfel pozitionat mai bine in cautari.
Ce inseamna Trafic Direct?
Traficul direct reprezinta vizitele care au ajuns pe site-ul tau tastand direct URL-ul (adresa site-ului) in browser. Aceste vizite vin cel mai probabil de la persoane care au mai interactionat cu business-ul tau in trecut.
Dupa cum am mentionat si mai devreme, timpul petrecut pe site este un indicator foarte important care ii sugereaza lui Google ca site-ul tau ofera un continut de calitate si astfel sa-ti acorde mai multa autoritate (domain authority).
Organic Search – au accesat site-ul tau prin motoarele de cautare (Google, Bing, Yahoo, etc)
Direct – au accesat site-ul tau direct din browser prin introducerea adresei www
Paid Search – au clickuit pe unul dintre ad-urile tale (anunt platit/Adwords)
Referral – au accesat site-ul tau prin intermediul altor site-ul unde tu te promovai
Display – au accesat site-ul tau prin click pe o imagine/video
Social – au accesat site-ul tau din retelele de socializare (Facebook, Linkedin, Twitter, etc.)
De ce este important SEO?
SEO este important deoarece iti ajuta business-ul sa fie descoperit in larga galaxie www. Un SEO bun este si mai benefic daca raspunde la cele mai importante intrebari ale potentialilor tai clienti, astfel genereaza vizite pe site si, la un moment dat, achizitii.
Un aspect important de avut in vedere este alegerea cu atentie a cuvintelor cheie (keywords) pe care vrei sa te focusezi.
Daca site-ul sau o pagina a site-ului se claseaza bine pentru un termen care are multe cautari dar nu este relevant pentru tine, atunci vizitatorii site-ului vor fi nemultumiti si vor iesi.
Pe termen mediu si lung, acest tip de comportament (vizite de scurta durata) vor fi foarte daunatoare, deci, evita-le pe cat cu putinta.
O alta confuzie este ca cel mai bine este sa atragi cat mai multe vizite pe site. Este ideal doar in cazul unui magazin online foarte mare (gen Emag), care ofera un catalog bogat de produse.
Pentru site-uri mici si medii cel mai important este sa atragi persoane interesate de produsele/serviciile tale. Calitatea vizitelor este mult mai importanta decat numarul vizitelor.
Cu timpul o sa vezi multe site-uri ce apartin unor companii foarte cunoscute, care cel mai probabil au un numar mare de vizite, care totusi se claseaza mai slab decat anumite bloguri de nisa. Calitatea intotdeauna invinge cantitatea in ”ochii” motoarelor de cautare.
Cat costa SEO?
Pentru Romania SEO te poate costa intre 0 lei si aproximativ 470 de lei pe luna, daca te vei ocupa personal de analiza si optimizare, utilizand 1-2 tool-uri (o sa acopar partea de tool-uri putin mai tarziu). Daca apelezi la un specialist SEO, costul incepe de la 15 euro/ora si poate ajunge la 50 euro/ora, in functie de complexitatea site-ului si de experienta specialistului.
Pentru un magazin online sau un site mai complex, va trebui sa apelezi la o Agentie de SEO, ce te poate costa cel putin 1500-2000 de euro/luna.
Este foarte important de avut in vedere ca un magazin online cu peste 10.000, sute de mii de pagini, sau chiar milioane (Emag.ro are peste 3.000.000 de pagini indexate de Google) prezinta o provocare SEO considerabil mai mare.
Factorii principali care influenteaza costurile SEO sunt numarul de pagini si competivitatea pietei in care activezi. Pentru o nisa cu doar cativa competitori in Romania, efortul unui specialist SEO este mai mic comparativ cu o industrie matura, unde concurezi cu branduri mari. Situatia este si mai complexa cand business-ul este international.
Cei mai importanti 3 factorii care influenteaza costul SEO:
- numarul de pagini
- competitivitatea pietei in care activezi
- obiectivul de business pe care ti l-ai propus
Cat dureaza pana vad rezultatele SEO?
Este o intrebare foarte importanta si cea mai mare provocare din SEO. Este foarte important sa stii ca SEO este o strategie pe TERMEN LUNG. Din experienta personala cea mai scurta perioada in care am ajuns in prima pagina din Google este de minim 3 luni, in Romania, in industria de transport cargo – o industrie in care concureaza companii internationale mari dar fara o strategie de marketing online solida = competitie mica spre medie.
Spre comparatie cu un alt proiect, un client din Spania, o agentie de imobiliară unde concurenta este foarte ridicata, atat pe SEO cat si pe promovarea platita.
Aici, dupa primele 3 luni de SEO desi am inceput aproape de la 0, de la putin peste 100 de vizite/luna, am ajuns la peste 1100 de vizite/luna dar pozitionarea in Google ne-a dus abia pe pagina 2-3.
Din nou, concurenta iti va influenta direct eforturile pe care va trebui sa le faci in SEO.
Cat dureaza SEO
Ce inseamna o Strategie de SEO?
Pe scurt, o strategie SEO inseamna un plan cu obiectiv de atragere de vizite pe site-ul tau.
Un plan SEO de succes include:
- analiza cuvintelor cheie (keyword research),
- optimizarea paginilor (on-page optimisation) si
- atragerea de referinte prin linkuri (off-page SEO).
Privind mai in detaliu. Inainte de a-ti crea site-ul sau de a publica o postare pe blogul tau, este indicat sa te asiguri ca vizezi o cautare anume (keywords) si acel termen se regaseste in text.
Focusul tau trebuie sa fie 100% pe intentia audientei tale si nu pe a forta o exprimare bizara de dragul unui keyword.
Cel mai important aspect de avut in vedere in strategia de SEO este intentia audientei tale. Daca pentru o pagina de produs trebuie sa te asiguri ca include toate informatiile necesare pentru o achizitie, o postare pe blog ar trebui sa asiste acest proces de achizitie prin livrarea unor informatii generale si raspunsuri la nevoia de baza pe care produsul/serviciul tau o vizeaza.
Acest proces este definit ca focusarea pe topic, nu pe keyword. Practic, focuseaza-te pe actiunea generala, nu pe un element sau detaliu.
Exemplu practic: daca vinzi aspiratoare, in pagina de produs trebuie sa listezi toate detaliile tehnice alte aspiratorului, iar pe blog sa scrii despre cum “sa alegi un aspirator” sau “cel mai bun aspirator de apartament”.
Pentru a-ti spor sansele de reusita, asigura-te ca stii care este audienta ta, ce vor clieții de la tine, ce asteptari au de la tine/afacerea ta.
Din experienta personala de peste 5 ani in SEO, pentru cautari din Google in Romania, un SEO on-page facut bine ar trebui sa te duca in pagina 1-2.
Desi pare usor, SEO devine mult mai complex cand vine vorba de zona tehnica. Cand iti vei propune sa imbunatatesti timpul de incarcare al site-ului, un factor important pentru Google. Sau cand iti vei propune sa-ti optimizezi blog-ul pentru mobil – cunoscutele pagini AMP (Accelerated Mobile Pages).
Acum ca ai aflat mai multe despre ce este SEO, cei mai importanti factori ce influenteaza clasarea in Google si pasii de urmat pentru o prima etapa de optimizare, just do it!